Trošimo li manje kad znamo što kupujemo?

Piše: Ivana Fakin

Iako ovaj naslov grubo sugerira da ne znamo što kupujemo, činjenica je da smo svi najmanje jednom u životu kupili nešto bez da smo pročitali ona ‘sitna slova’ i naravno, zažalili. Često smo se trudili biti i ekonomični pa naučili onu staru: ‘Kako nismo dovoljno bogati da kupujemo jeftino’.

Dobra informiranost o proizvodima koji nas interesiraju čini nas sposobnijima za donošenje razumnijih odluka jer smo stekli bolji uvid u karakteristike proizvoda već prije same kupnje.

Naša kupnja time je manje impulzivna pa se smanjuje i mogućnost kupnje nepotrebnih proizvoda ili pak proizvoda lošije kvalitete, kraće namjene…

SKLONOST POZNATOM

Kognitivna psihologija kaže da ako nam je nešto poznatije ili pak jasnije, logično je da ćemo tome biti i skloniji, nego nečemu što nam je strano i nerazumljivo.

U moru poznatih i nepoznatih proizvoda koji u današnje vrijeme ‘vire’ s polica dućana ili ‘internetskih izloga’, ponekad je zaista teško razabrati pravi, onaj najbolji za nas i našu obitelj.

I dok su mnogi mišljenja kako presudnu ulogu ovdje igra cijena, prava istina leži u našem povjerenju u proizvod i trgovinu od koje kupujemo te dostupnim informacijama koje nam pomažu pri donošenju konačne odluke.

Informirana kupnja - mamamarket.hr
Što je opis proizvoda detaljniji, to je naše povjerenje u taj proizvod veće / Dekica Storytime, mamamarket.hr

KVALITETA VAŽNIJA OD CIJENE

Praksa pokazuje kako opisi proizvoda koji nam govore o vrstama, kvaliteti i sigurnosti korištenih materijala, dimenzijama proizvoda, mogućnostima namjene, proizvođaču, misiji brenda… su ujedno i proizvodi u koje ćemo prije razviti povjerenje i prije ih dodati u košaricu, čak i kada su ti proizvodi skuplji.

Razvoj digitalnih i mobilnih tehnologija omogućio nam je jednostavnu i brzu dostupnost potrebnih informacija pa zašto bismo se odrekli svog prava na informiranost kad to pravo možemo okrenuti u svoju korist?

MI IMAMO KONTROLU

Kontrola koju danas imamo kao potrošači daje nam moć da mijenjamo tržište na način da se ono prilagođava nama i našim kupovnim navikama. Jedan od razloga tome je hiper-segmentacija koju gotovo i nesvjesno vršimo prilikom odabira i kupnje, a koja na proizvođače prebacuje veći teret odgovornosti za tu istu prodaju.

To znači da danas zahvaljujući tehnologiji pretražujemo sve više pojmova i brojnim pretragama sve češće podupiremo svoju odluku o kupnji. No ti pojmovi ne odnose se isključivo na pretragu samih proizvoda, već i na potragu za pravim proizvodom. Tako se npr. pojam ‘izbjegavati’ sve češće koristi u google pretragama* – „Kakve igračke izbjegavati?“,  „Da li izbjegavati korištenje jednokratnih pelena?“…

Ako tome pridodamo činjenicu da kao roditelji posebnu pozornost posvećujemo odabiru dječjih proizvoda, jasno je kako nam je ovdje pri odluci informacija ključna.

MIJENJA SE STIL ŽIVOTA

Posljednje desetljeće sa sobom je donijelo razne promjene, a neke od njih odrazile su se i na životni stil ljudi. Podizanje svijesti o važnosti očuvanja dobrog zdravlja već u ranijoj dobi, klimatskim promjenama, kvaliteti proizvoda koje kupujemo, društvenoj odgovornosti… rezultiralo je osvještenijim pristupom donošenju odluka.

Novonastala situacija oko svjetske epidemije uzrokovane Korona virusom dodatno je pridonijela preispitivanju prilikom odlučivanja, a učinak iste na gospodarstvo mijenja prioritete i platežnu moć svih nas iz dana u dan, čime je informirana kupnja važnija no ikad prije.

KAKO INFORMIRANO KUPOVATI

Obzirom na sve navedeno, kako onda informirano kupovati? Neke od preporuka svakako su da:

  • Uzimamo u obzir samo provjerene proizvođače i one koji nam ulijevaju povjerenje te samo one proizvode koji sadrže sve potrebne informacije o proizvodu koji tražimo.
  • Ako prilikom potrage za određenim proizvodom nismo sigurni u proizvod ili proizvođača/brend na koji smo naišli, nastavimo dalje s pretragom proizvoda tog tipa. Ako smo zapeli za baš taj proizvod, svakako je preporučljivo da se dodatno pomoću tražilica informiramo o istom prije konačne odluke o kupnji.
  • Tamo gdje je potrebno, potpomognimo svoju odluku dodatnim mišljenjem osoba kojima vjerujemo ili za koje mislimo/znamo da su imali iskustva s takvim ili sličnim proizvodima.
  • Ne zaboravimo da kao kupci/potrošači imamo svoja prava, stoga proučimo uvjete kupnje/povrata ako nismo sigurni u proizvod koji kupujemo. Od proizvođača/dobavljača ili trgovine u kojoj kupujemo možemo i direktno zatražiti dodatne informacije.
  • Uzmemo u obzir sve informacije na koje smo naišli, uključujući i ‘sitna slova’, a ne samo cijenu proizvoda.
  • Razmišljamo dalje od onog što nam trenutno treba – da li je proizvod zaista kvalitetan, izdržljiv, funkcionalan, siguran za upotrebu? Može li se reciklirati ili prenamijeniti, kakav brend stoji iza njega…?
Kvalitetni proizvodi bolje su rješenje za cijelu obitelj. – Freda nosiljka, mamamarket.hr

ODGOVOR NA PITANJE S POČETKA

Trošimo li dakle manje kad znamo što kupujemo? Ono što je sigurno je to da ćemo negdje potrošiti manje, negdje više, no promišljenom i informiranom kupnjom zasigurno ćemo na pozitivan način doprinijeti boljem životnom stilu naše obitelji i dugoročno gledano uštedjeti.

Dobra informiranost i promišljena kupnja za nas mogu značiti i:

  • bolje razumijevanje proizvoda za nas i našu obitelj u smislu ponude, funkcionalnosti, isplativosti, sigurnosti, kvalitete…
  • bolje poznavanje tržišta na kojem kupujemo – drugi proizvođači istih ili sličnih proizvoda, dostupnost u trgovinama i online, kretanje cijena, akcije…
  • razvijanje novih kupovnih navika naše obitelji
  • dugoročno smanjenje nekih od troškova – kupuju se potrebni, kvalitetni, dugotrajniji proizvodi
  • osjećaj društvene odgovornosti jer kupujemo provjerene i kvalitetne proizvode
  • doprinos i podršku proizvođačima kvalitetnih proizvoda

te razne druge benefite koje prepoznajemo na individualnoj ili obiteljskoj razini.

Sigurna kupnja za obitelj - mamamarket.hr
Promišljenom i informiranom kupnjom doprinosimo boljem životnom stilu naše obitelji i dugoročno gledano štedimo.

Kako se i sami u Mama Marketu zalažemo za informiranu kupnju kvalitetnih i ekološki osviještenih proizvoda, gledamo da opisi svih proizvoda na našim stranicama budu što detaljniji kako bi pripomogli pri odluci o dobroj kupnji za vas i vašu obitelj. U slučaju dodatnih upita, na raspolaganju je i naš Mama Market tim 🙂

*(1.5% više pretraga s ovim terminom u razdoblju od 2016. – 2018., thinkwithgoogle.com)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *